لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

مولتی‌متر دستگاه است که برای اندازه‌گیری کمیت‌هایی چون ولتاژ، مقاومت، ظرفیت خازن و جریان قطعات الکترونیکی است، این وسیله یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای تعمیرات گوشی نیز بحساب می‌آید.عمده‌ترین استفاده مولتی‌متر در تعمیرات گوشی شناسایی و عیب‌یابی مشکلات قطعات الکترونیکی روی برد تلفن همراه است، به جرات می‌توان گفت مولتی‌متر وسیله‌های الزامی برای هر تعمیرات گوشی موبایل است چرا که به او کمک می‌کند تا قطعات الکترونیکی چون باتری، خازن، مقاومت، دیود و غیره را ازمایش کند و از صحت  آن‌ها اطمینان شود.

مولتی‌متر دستگاهی است برای مشاهده چندین کمیت الکتریکی  از قبیل ولتاژ یا اختلاف پتانسیل و امپراژ یا جریان و مقاومت الکتریکی که می‌توان با آن سلامت قطعات یا مشخصات یک قطعه را ارزیابی کرد. خرید مولتی‌متر ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال وجود دارند نوع دیجیتال آن برای مصارف گوناگونی طراحی می‌شوند، که به وسیله یک سلکتر مدور بین کمیت‌های الکتریکی می‌تواند برحسب نیاز گردش نماید برای استفاده از آن لازم است شما با هر کدام از آن کمیت‌ها آشنا باشید که برای هریک یک واحد مشخص اندازه‌گیری تعیین می‌شود.

به وسیله دستگاه مولتی‌متر می‌توان چندین کمیت مختلف را اندازه‌گیری کرد، کسی که دائماً با برق و کارهای برقی سر و کار دارد بایستی قادر باشد مقدار ولتاژ، آمپراژ و اهم را اندازه‌گیری نماید. این وسیله می‌تواند کارهایی مانند ولت‌متر برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل، آمپرمتر برای اندازه‌گیری شدت جریان مدار، اهم متر برای اندازه‌گیری مقاومت مدار را انجام دهد، انواع آن به دو دسته‌ی آنالوگ یا عقربه‌ای و دیجیتال تقسیم می‌شوند، نام دیگر این دستگاه آوومتر است، با استفاده از آن هم چنین می‌توان سلامت قطعه و یا مشخصات آن را شناسایی کرد، از این وسیله برای ارزیابی قطعات خودرو نیز استفاده می‌شود، تمام آوومترها با جزئی اختلاف مانند یکدیگر هستند.

معمولا استفاده از مولتی‌متر در تعمیرات گوشی موبایل  را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد :

  • برای بررسی کردن ولتاژ خروجی باتری و شارژر
  • بررسی مقاومت قسمت‌های مختلف
  • بررسی اسپیکر یا رینگر
  • بررسی میکروفون
  • بررسی اینکه آیا یک Track معیوب است (با استفاده از تنظیمات دیود)

بهترین مولتی‌متر برای تعمیرات موبایل

معمولا مولتی‌مترها را می‌توان به سه دسته‌ی آنالوگ، دیجیتال و اتو رنج تقسیم‌بندی کرد اما طبقه‌بندی مولتی‌مترهای تعمیرات گوشی موبایل حاوی مولتی‌متر دماسنج بلوتوثی و مولتی‌متر دیجیتال است.

  1. مولتی‌متر دماسنج بلوتوثی :

مولتی‌متر دماسنج بلوتوثی یک مولتی‌متر  دستگاه خودکار، دیجیتالی با امکانات اندازه‌گیری رنج وسیعی از کمیت‌های الکتریکی است، مولتی‌متر دماسنج بلوتوثی می‌توان در عیب‌یابی سیستم‌های الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی استفاده کند، برخی از این مولتی‌مترها امانکات متصل به کامپیوتر را دارد و مبادله اطلاعات بین کامپیوتر یا تلفن همراه با استفاده از دانگل بلوتوث (Bluetooth) صورت می‌گیرد.

این وسیله می‌تواند علاوه بر اندازه‌گیری میزان شدت جریان یا ولتاژ، حرارتی قسمت مورد نظر را نیز اندازه‌گیری کند، این مولتی‌مترها امکانات ازمایش جریان کشی برد تلفن همراه، ازمایش اتصالات مدار و ازمایش دیود را دارند، مولتی متر دماسنج بلوتوثی می‌توانند بازه‌ی حرارتی بیشتری را اندازه‌گیری می‌کند.

  1. مولتی‌مترهای دیجیتالی :

مولتی‌مترهای دیجیتالی رنج گستردهای از کمیت‌های الکتریکی مانند دیود، اتصالات مدار، مقاومت، شدت جریان، ولتاژ و… را می‌توانند اندازه‌گیری کنند. مولتی‌مترهای دیجیتالی می‌توان در عیب‌یابی سیستم‌های الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی استفاده کرد.

حالا باید به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از مولتی متر ها در تعمیرات موبایل لازم است که ما با نحوه ی تعمیر مولتی متر آشنا باشیم.همچنین اگر مولتی متر شما خراب شده و با وجود مشکلات زیادی که امروزه با آن مواجه هستیم امکان خرید مولتی متر جدید برای شما وجود ندارد و گاها پیش می آید که شما به علت هزینه های بالا و یا نبود دستگاه مورد نظر نتوانید مولتی متری جدید جایگزین دستگاه قبلی خود کنید. در این موارد تعمیر مولتی متر می تواند هزینه یکمتری را به دنبال داشته باشد و به صرفه تر تمام شود.

قیمت تعمیر مولتی متر:

به طور کلی نمی‌توان برای تعمیرمولتی متر قیمت تعیین کرد. برند، مدل، نوع خرابی، وجود خرابی‌های احتمالی، سختی پیدا کردن و قیمت قطعات، میزان تعمیرپذیر بودن دستگاه و دلایل متعدد دیگر سبب شده تا قیمت تعمیر مولتی متر در بازار بسیار متغیر باشد.

دلایل خرابی‌ مولتی متر:

  • بیشترین خرابی مربوط به مولتی متر مربوط به سقوط و شکستگی آن است.
  • متصل کردن خروجی در حالت بیزر یا جریان به ولتاژ. این اشتباه سبب سوختن مقاومت‌های دستگاه می‌شود.
  • ساییده شدن کنتاکت‌های مسی و ایجاد براده‌های مسی که سبب اتصالی می‌شود.
  • کج شدن کنتاکت‌ها
  • خرابی چیپ اصلی
  • شکستگی LCD و یا سلکتور
  • دستکاری زیاد پیچ مولتی متر آنالوگ
  • عدم قطع برق در هنگام اندازه‌گیری مقاومت

دانستن این دلایل کمک شایانی به ما و همچنین به متخصصان تعمیر مولتی متر میکند تا بتوانند با آگاهی کامل دست به تعمیرمولتی متر بزنند چه تعمیر جزئی و چه تعمیرکلی.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم  شما را با یکی از کاربردهای مولتی متر که کاربرد مولتی متر در تعمیرات موبایل است آشنا کرده باشیم و گامی چند در مسیر آگاهی رسانی به شما کربران عزیز برداشته باشیم.

نویسنده پست: vida