لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

مس یک عنصر و ماده معدنی است که برای زندگی روزمره شما مهم است. مس به دلیل چکش خواری، مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری بالا و رسانایی الکتریکی و حرارتی، یک فلز کلیدی صنعتی در نظر گرفته می شود. هنگامی که فلزات مورد استفاده در ایالات متحده در نظر گرفته می شود، مس پس از آهن و آلومینیوم در رتبه سوم قرار می گیرد. اگر این سوال را مطرح می کنید که آیا می توانید مس را بازیافت کنید، پاسخ مثبت است. بازیافت مس بسیار مهم و ارزشمند است.

تاریخچه مس
قدمت استفاده از مس به بیش از ۱۰۰۰۰ سال می رسد. این سوال که آیا می توانی مس را بازیافت کنی در روزهای اولیه زمانی که کشف شد که هیچ تخریبی در طی بازیافت رخ نمی دهد پاسخ داده شد. هم کسب و کارهای بازیافت و هم کلکسیونرها برای آهن قراضه ارزش قائل هستند. تنها فلزی که بهتر از مس می تواند الکتریسیته را هدایت کند نقره است. ویژگی های مس باعث شده است که مس یکی از با ارزش ترین فلزات در صنعت باشد.

مس اولین بار در حدود ۸۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت. در ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مس، جایگزین مناسبی برای سنگ شد. مصریان از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع به گرم کردن و شکل دادن به مس کردند. با پیشرفت تکنولوژی، کشف سنگ معدن ذوب همان آغاز عصر برنز بود. رومیان باستان از مس سرو در دریای مدیترانه استفاده می کردند. در این زمان از مس به عنوان قبرس یا فلز قبرس یاد می شد. سرانجام مس را coprum نامیدند که در انگلیسی به معنای مس است.

بازیافت مس یک راه عالی برای صرفه جویی در انرژی و کمک به محیط زیست است. تقریباً هر فلزی را می توانید بازیافت کنید. مس ۳۴٫۶ درصد از ضایعات های جامد ضایعات را تشکیل می دهد. با توجه به فوریت بازیافت مس در سراسر جهان، ممکن است از خود بپرسید که آیا می توانید مس را بازیافت کنید؟

چرا بازیافت مس دشوار است؟
چندین پاسخ متفاوت برای این سوال وجود دارد که چرا بازیافت مس دشوار است؟ رایج ترین پاسخ، پیچیدگی فرآیند بازیافت است. مراحل مهم متعددی برای بازیافت مس وجود دارد. هنگامی که نحوه عملکرد فرآیند را درک کردید، ممکن است به اهمیت تلاش های بازیافت خود پی ببرید. این فرآیند زمانی شروع می شود که شما شروع به جمع آوری ضایعات مس و اقلام حاوی مس در خانه می کنید.

هنگامی که ضایعات مس شما جمع آوری شد، مرحله بعدی مرتب سازی مس است. ماشین آلات مختلفی برای بازیافت مس استفاده می شود که از جمله آنها می توان به دستگاه گرانول مس و دستگاه برهاب مسی اشاره کرد. ماشین مناسب برای پردازش بستگی به نوع مس مانند سیم تک سیم و کابل مسی دارد. سپس مس برای ذوب به کارخانه ذوب فرستاده می شود.

مس در یک کوره حرارت داده می شود تا فلز مذاب شود و سپس به اقلام مورد نیاز تبدیل می شود. هنگامی که مس سخت شد، از دستگاهی برای نورد فلز به ورق های صاف استفاده می شود. این شروعی برای ساخت مواد جدید است. پاسخ دیگر به اینکه چرا بازیافت مس مشکل است این است که این فرآیند برای انجام صحیح نیاز به آموزش و تجربه دارد.

مس ضایعات ویژگی های اساسی خود مانند استحکام و چکش خواری را از دست نمی دهد. این بدان معناست که محصول ضایعات به خوبی مس جدید است. بازیافت مس یک منبع مهم برای بسیاری از کشورها است، اما این فرآیند با درک اهمیت بازیافت توسط مصرف کنندگان و کسب و کارها آغاز می شود.

اهمیت زیست محیطی و اقتصادی بازیافت مس
بازیافت مس مزایای قابل توجهی برای محیط زیست از جمله کاهش انرژی مورد نیاز برای پردازش، حفظ منابع طبیعی و کاهش میزان ضایعات های جامد ارسال شده به محل های دفن ضایعات دارد. در مورد بازیافت مس، آمار زیر باید در نظر گرفته شود.

۸۵ تا ۹۰ درصد انرژی کمتری برای بازیافت مس نسبت به فرآوری جدید مورد نیاز است.
به عنوان یک منبع، مس غیر قابل تجدید است.
ذخایر مس شناخته شده در ایالات متحده حدود ۱٫۶ میلیارد تن متریک است.
۱۲ درصد از کل ذخایر مس در حال حاضر مصرف شده است.
۹۰ درصد تولید مس داخلی تنها از ۲۰ معدن تامین می شود.
مس در ایالات متحده در مونتانا، نیومکزیکو، آریزونا، نوادا و یوتا استخراج می شود.
پاسخ دیگر به این سوال که چرا بازیافت مس مشکل است، چالش های زیست محیطی است. با افزایش تولید محصولات الکتریکی، نرخ بازیافت پایین به دلیل سردرگمی در مورد مقدار واقعی انرژی مورد نیاز است. ممکن است متوجه شوید که تلاش‌های بازیافت مس در حال افزایش است، زیرا مردم یاد می‌گیرند بازیافت نسبت به استخراج معدن و فرآوری سنگ مس با محیط زیست مهربان‌تر است.

خرید ضایعات مس

تقریباً هشت درصد از مس مورد استفاده در سراسر جهان در ایالات متحده تولید می شود. تولید کننده شماره یک مس، شیلی است. تقریباً ۵۰ درصد کل مسی که در حال حاضر در ایالات متحده تولید می شود از مس ضایعات مشتق می شود. کمی بیش از ۵۰ درصد مس ضایعات از تراشکاری ماشینی و تراشه ای به دست می آید. بقیه از کابل های برق، لوله های لوله کشی و رادیاتورها تامین می شود.

نمرات مس
قبل از درک ارزش مس ضایعات ، باید نمرات مختلف آن را بدانید. این نمرات به طور مستقیم با ارزش ارتباط دارد. در اینجا می توانید در مورد گریدها و بازارهای مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنید .

مس روشن برهنه
بره بریت مس با ارزش ترین درجه است. این نام از ظاهر روشن و لخت گرفته شده است. سیم کشی مسی در این دسته باید حداقل ۱۶ گیج باشد. شاید این درجه را به نام مس روشن و براق شنیده باشید. این درجه نباید با هیچ فلز دیگری از جمله روی یا قلع مخلوط یا ترکیب شود. برای واجد شرایط بودن، مس نباید هیچ گونه کدر شدن داشته باشد.

مس شماره ۱
شماره ۱ مس دومین با ارزش است. این گرید باید بدون آلیاژ و تمیز باشد. تفاوت این است که لوله مسی تمیز در مس شماره ۱ گنجانده شده است. لوله نباید دارای موادی باشد که کیفیت فلز، رنگ، لحیم کاری یا عایق را کاهش دهد. حتی اگر لوله مسی شما دارای حداقل اکسیداسیون باشد، می توان آن را به عنوان مس شماره ۱ طبقه بندی کرد به شرطی که خوردگی نداشته باشد.

شماره ۲ مس
شماره ۲ مس سومین باارزش برای بازیافت مس است. این نوع مس به طور کلی کثیف تر از دو گرید دیگر است. مس با عیوب مختلف، علائم لحیم کاری و رنگ هنوز واجد شرایط است. مس می تواند سطح اکسیداسیون بالاتری نسبت به مس شماره ۱ داشته باشد. بیشتر مسی که از مشاغل برای بازیافت مس بدست می آید مس شماره ۲ است. این درجه با موارد فوق متفاوت است زیرا اتصالات و انتهای مسی در آن گنجانده شده است.

سیم عایق شماره ۱
سیم عایق شماره ۱ چهارمین با ارزش ترین سیم برای بازیافت مس است. این درجه شامل تمام کابل ها و سیم های مسی تمیز حداقل گیج ۱۶ می باشد. مس شما باید در وضعیت نسبتاً خوبی، بدون آلیاژ و تمیز باشد. برای واجد شرایط بودن در این درجه، لازم نیست عایق را بردارید. انجام این کار برای واجد شرایط بودن به عنوان مس درخشان بره توصیه می شود. این قیمتی را که برای بازیافت مس دریافت می کنید افزایش می دهد.

سیم عایق شماره ۲
سیم عایق شماره ۲ پنجمین و آخرین درجه برای بازیافت مس است. این گرید شامل مخلوطی از مس با عایق پلاستیکی و سیم مسی بدون آلیاژ می باشد. اگر سیم های مسی شما حداقل گیج ۱۶ نباشد، مس شما واجد شرایط سیم عایق شماره ۲ نخواهد بود. تفاوت این است که شما می توانید مس پوشیده شده با فلزات دیگر مانند قلع یا نیکل را بازیافت کنید به شرطی که پوشش شما شدید نباشد.

هر مرکز بازیافت مس دارای مشخصات کمی متفاوت است. پاسخ نهایی به این سوال که چرا بازیافت مس دشوار است، سردرگمی در مورد این است که کدام نوع مس برای هر درجه واجد شرایط است. وقتی می پرسید آیا می توانید مس را بازیافت کنید، با وجود اینکه پاسخ مثبت است، باید درجه متفاوتی را در نظر بگیرید.

مزایای بازیافت مس
مس ۱۰۰ درصد قابل بازیافت با فواید بی شمار است. سه مزیت برتر در زیر تعریف شده است.

بازیافت مس هزینه دفن ضایعات را کاهش می دهد. زمانی که مس شما بازیافت نمی شود، فضایی را در محل های دفن ضایعات اشغال می کند.
بازیافت مس انرژی لازم برای تولید مس را تا ۸۵ درصد کاهش می دهد. مس محدود است، به این معنی که بازیافت باعث حفظ سنگ معدن مس می شود.
هرچه مس بیشتری بازیافت کنید، با کاهش نیاز به پالایش و استخراج مس، از محیط زیست محافظت بیشتری خواهید کرد. استخراج معادن به انرژی، سوخت های فسیلی و زمان نیاز دارد. پالایش مس باعث آزاد شدن گازهای سمی از جمله گرد و غبار و دی اکسید گوگرد در محیط می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیافت ضایعات مس، به متن خود مراجعه کنید تا پیوند… .
رایج ترین سوالات در مورد مس
س: آیا می توانید مس را بازیافت کنید ؟

پاسخ : پاسخ قطعی است.

س: چرا بازیافت مس به استخراج ارجح است؟

پاسخ : بازیافت مس هزینه کمتری نسبت به استخراج و استخراج دارد. تنها ۱۵ درصد انرژی مورد نیاز برای استخراج و استخراج مس برای بازیافت یک تن مس لازم است. شما می توانید به حفظ ذخایر مس موجود کمک کنید و در عین حال با بازیافت، انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهید.

س: آیا کمبود مس وجود دارد؟

پاسخ: اگرچه در حال حاضر کمبود مس وجود ندارد، تقاضا به طور مداوم در حال افزایش است. اگر فناوری امکان استخراج اقتصادی مس را فراهم نکند، احتمال کمبود مس در آینده وجود دارد.

س: بیشترین مس استخراج شده کجاست؟

پاسخ: اکثر مس از معادن روباز واقع در شیلی، نیومکزیکو و یوتا به دست می آید. شیلی مسئول صادرات تقریباً ۳۳ درصد مس مورد استفاده در سراسر جهان است. مس در پرو و ​​اندونزی نیز به دست می آید.

س: بعد از بازیافت مس چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: مواد قدیمی ساخته شده از مس قبل از تبدیل شدن به محصولات جدید ذوب می شوند.

س: آیا مقدار زیادی مس باقی مانده است؟

پاسخ: تقریباً ۵٫۸ تریلیون پوند مس در سراسر جهان شناخته شده است. در طول تاریخ، ۱۲ درصد یا ۰٫۷ تریلیون پوند قبلا استخراج شده است. به دلیل نرخ بالای بازیافت مس، اکثریت این مس هنوز در حال استفاده است.

س: آیا مس را می توان بیش از یک بار بازیافت کرد؟

پاسخ : از آنجایی که مس را می توان بی نهایت بار بازیافت کرد، پاسخ مثبت است. بسیاری از کارشناسان معتقدند برخی از سکه ها حاوی مس هستند که قدمت آن به فراعنه مصر برمی گردد. به همین دلیل است که از مس به عنوان قابل استفاده ترین منبع روی کره زمین یاد می شود.

حقایق سرگرم کننده مس
واقعیت ۱
اولین فلزی که تا به حال توسط انسان ساخته شد، مس علاوه بر آهن و طلای شهاب سنگی بود. اینها جزو معدود مواردی هستند که در حالت طبیعی وجود دارند. این بدان معناست که شکل نسبتاً خالص این فلز از طریق طبیعت قابل دستیابی است. مس برای بیش از ۱۰۰۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفته است. تبر در سال ۳۳۰۰ قبل از میلاد برای اوتزی مرد یخی ساخته شد.

وقتی تبر پیدا شد، سر آن تقریباً از مس خالص ساخته شده بود. سطوح بالای آرسنیک در موهای مرد یخی شناسایی شد. این ممکن است نشانه ای باشد که او مستقیماً با فرآیند ذوب مس درگیر بوده است.

واقعیت ۲
آلیاژها با مس و سایر فلزات تشکیل می شوند. دو موردی که ممکن است در مورد آنها شنیده باشید عبارتند از برنزی که با قلع و مس ساخته شده است، یا برنج ایجاد شده با روی و مس. در حال حاضر صدها آلیاژ مس موجود است.

واقعیت ۳
رنگ متالیک مایل به قرمز مس منحصر به فرد است. تنها فلز دیگری که در جدول تناوبی به عنوان فلز غیر نقره ای فهرست شده است، طلا است. هنگامی که مس به طلا اضافه می شود، نتیجه طلای رز یا طلای قرمز است.

واقعیت ۴
مس به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی استفاده می شود. برنج اغلب برای دستگیره درهای واقع در ساختمان های عمومی استفاده می شود تا از انتقال بیماری جلوگیری کند. مس برای بی مهرگان سمی نیست، به همین دلیل است که پوسته مغازه ها اغلب حاوی مس برای جلوگیری از جلبک ها، و چسبیدن ماهی ها و صدف ها است.

واقعیت ۵
سه فلز رایج برای مصارف صنعتی آهن، آلومینیوم و مس هستند. تقریباً ۶۰ درصد از کل مس برای سیم کشی، لوازم الکترونیکی، ظروف پخت و پز، لوله کشی، ساخت و ساز ساختمان، سکه و محصولات مختلف دیگر استفاده می شود. شما به احتمال زیاد معتقدید که کلر چیزی است که باعث سبز شدن مو در استخرهای شنا می شود، اما در واقع مس است.

واقعیت ۶
ترکیبات دوتایی ساده به راحتی با مس تشکیل می شوند. این ترکیبات فقط دو عنصر شامل کلرید مس، سولفید مس و اکسید مس دارند.

واقعیت ۷
مس برای تغذیه انسان ضروری است. اکثر منابع آب و غذاها حاوی این ماده معدنی حیاتی برای تشکیل سلول های خونی هستند. غذاهایی که بیشترین مقدار مس را دارند عبارتند از غلات، لوبیا، سبزیجات برگ دار و سیب زمینی. برای دریافت بیش از حد مس، باید مقدار زیادی مس مصرف کنید. این می تواند باعث کم خونی، یرقان و اسهال شود.

واقعیت ۸
مس حاوی بسیاری از ویژگی ها و خواص فلزات واسطه ای مطلوب است. مس رسانای عالی الکتریسیته و گرما است، نرم، انعطاف پذیر و چکش خوار است و در برابر خوردگی مقاوم است. در نهایت مس اکسید می شود و در نتیجه اکسید مس تشکیل می شود. این اکسیداسیون به همین دلیل است که مجسمه آزادی در مقابل رنگ قرمز مایل به نارنجی سبز است.

واقعیت ۹
تقریباً ۸۰ درصد از کل مس استخراج شده در طول تاریخ هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است. مس واقع در پوسته زمین دارای غلظت ۵۰ قسمت در میلیون است.

واقعیت ۱۰
دو حالت متداول اکسیداسیون مس خواص خاص خود را دارند. شما می توانید تفاوت را با حرارت دادن یون در شعله برای مشاهده رنگ های طیف انتشار تشخیص دهید. شعله Copper II سبز است، در حالی که مس I منجر به شعله آبی می شود.

 

نویسنده پست: jafari