لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

 

در سال های اخیر تغییرات بسیار مهمی در بخش کلایمر چه در جهان و چه در کشور ما رخ داده است. دستورالعمل کلایمر ۲۰۱۴/۳۳/EU; به عنوان “کد کلایمر”، استانداردهای EN 81-20/50 که ممکن است به عنوان “راهنمای طراحی” اشاره شود، برخی دستورالعمل های دیگر یکی پس از دیگری منتشر شده اند، و در نهایت، EN 81-70:2018 و EN 81-28: استانداردهای ۲۰۱۸ که در پایان سال ۲۰۱۸ منتشر و لازم الاجرا شدند.

یک مفهوم در میان همه این تغییرات برجسته است: DESIGN! اگر طراح قوانین را به خوبی بشناسد و در محل و به موقع در فرآیند منطقه بندی شرکت کند، ممکن است از حوادث احتمالی شغلی جلوگیری شود و صرفه جویی قابل توجهی بدون مواجهه با تجزیه و تحلیل غیرضروری خطر، تخریب و موقعیت های مشابه حاصل شود. به عنوان مثال، با تعیین نوع کلایمر مورد استفاده در ساختمان در فاز پروژه، ممکن است فضای مناسبی برای کلایمر اختصاص داده شود.

دستورالعمل کلایمر (۲۰۱۴/۳۳/EU)، ضمیمه-۱ الزامات ضروری بهداشت و ایمنی، ماده ۱٫۲٫ در مواردی که کلایمر برای حمل و نقل افراد در نظر گرفته شده است، و در مواردی که ابعاد آن اجازه می دهد، کابین باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که ویژگی های ساختاری آن مانع یا مانع دسترسی و استفاده افراد ناتوان و به گونه ای باشد که اجازه دادن به هرگونه تعدیل مناسب برای تسهیل استفاده از آن توسط آنها.»

ماده ۳۴ آیین نامه پهنه بندی می گوید: «… در ساختمان هایی که دارای یک کلایمر هستند، قسمت باریک کابین کلایمر نباید کمتر از ۱٫۲۰ متر، کمتر از ۱٫۸۰ متر مربع و عرض درب توری کمتر از آن نباشد. ۰٫۹۰ متر … در ساختمان های دارای بیش از یک کلایمر، نیمی از کلایمرها باید با این اندازه گیری ها مطابقت داشته باشند. بر این اساس، دسترسی معلولان را نباید نادیده گرفت. بلکه ACCESSIBILITY یکی از مهم ترین اصول طراحی است.

EN 81-70: 2018 توسط TSE تایید شده و در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ در کشور ما به همراه کلیه کشورهای اتحادیه اروپا رسماً لازم الاجرا شده است. با این حال، از آنجایی که یک دوره انتقال اختصاص داده شده است، هم استاندارد فوق الذکر و هم نسخه قبلی آن در حال اجرا هستند. TS EN 81-70:2004 حداکثر در ۳۱ مه ۲۰۲۰ لغو خواهد شد و TS EN 81-70:2018 مقررات یکپارچه در حال اجرا خواهد بود. از آنجایی که استاندارد فوق هنوز به ترکی ترجمه نشده است، قسمت بعدی این مقاله خلاصه ای از آخرین به روز رسانی ها و پیشرفت ها با برخی از تصاویر است.

EN 81-70: استاندارد اروپایی ۲۰۱۸ حداقل الزامات را برای دسترسی ایمن و مستقل به کلایمر برای افراد از جمله افراد دارای معلولیت مشخص می کند.

الف) تغییرات اصلی با این استاندارد جدید

اضافه شدن مشخصات دقیق برای الزامات کنتراست
افزایش عرض درب و ارتفاع توصیه شده درب
اضافه شدن دو نوع ماشین کلایمر دیگر
شفاف سازی چیدمان و طراحی نرده ها
الزامات بهبود یافته برای طراحی و چیدمان دستگاه ها و نشانگرهای کنترل
الف.۱) کنتراست

رنگ های کنتراست – مهمتر از آن، تن های کنتراست – باید به درستی استفاده شوند تا اشیا را شناسایی کرده و از خطرات جلوگیری شود.

کنتراست تفاوت بازتابی بین دو سطح است. برای مثال، کنتراست ۱۰۰٪ سیاه و سفید است، زیرا یک سطح سیاه بدون براق کل نور را جذب می کند (۰٪ بازتابش)، در حالی که یک سطح سفید کل نور را منعکس می کند (۱۰۰٪ بازتابش). روش ساده برای تعیین کنتراست کافی، گرفتن عکس سیاه و سفید از سطح است. کنتراست خوب سیاه و سفید به نظر می رسد، در حالی که کنتراست ضعیف خاکستری به نظر می رسد. در مواردی که کنتراست روشنایی بین سطوح مجاور مورد نیاز است، تفاوت در مقدار بازتاب نور (LRV) باید مطابق با ماده ۵٫۱٫۲ باشد. جدول ۲ استاندارد جدید.

الف.۲) سیگنال صوتی

هنگامی که سیگنال صوتی یا اعلام صوتی مورد نیاز است، سطح صدا باید بین ۳۵ دسی بل (A) و حداقل ۶۵ دسی بل (A) قابل تنظیم باشد. در محیط های پر سر و صدا، مانند فرود در ایستگاه های قطار، حداکثر سطح صدا باید تا ۸۰ دسی بل (A) قابل تنظیم باشد.

الف.۳) ورودی ها – دهانه های درب

درهای فرود و خودرو باید درب های اتوماتیک افقی با قابلیت کارکرد برقی باشند.

عرض دهانه باز باید حداقل ۸۰۰ میلی متر برای خودروهای نوع ۱، ۹۰۰ میلی متر برای خودروهای نوع ۲، نوع ۳ و ۴ و ۱۱۰۰ میلی متر برای خودروهای نوع ۵ باشد. در ساختمان های موجود، عرض بازشو باید حداقل ۸۰۰ میلی متر برای خودروهای نوع ۲ باشد.

زمان ماندن درب باید حداقل بین ۲ تا ۲۰ ثانیه قابل تنظیم باشد تا با شرایطی که کلایمر در آن نصب شده است، مناسب باشد.

برای افرادی که تحرک کمتری دارند، حداقل ۶ ثانیه زمان ماندگاری درب لازم است. ممکن است یک دکمه بسته شدن در برای کاهش زمان ماندن در ارائه شود.

الف.۴) ابعاد خودرو

ابعاد داخلی خودروهای تک ورودی یا با دو ورودی مقابل یا دو ورودی مجاور مطابق جدول ۱ انتخاب می شود.

ابعاد ماشین باید بین دیوارهای ساختاری ماشین اندازه گیری شود. پرداخت های تزئینی روی هر دیوار که حداقل ابعاد خودرو ارائه شده در جدول ۱ را کاهش می دهد نباید از ۱۵ میلی متر ضخامت تجاوز کند.

الف.۵) تجهیزات در خودرو

روی دیوار جانبی جایی که تابلوی کارکرد خودرو قرار دارد یک نرده به شرح زیر نصب می شود:

به منظور جلوگیری از انسداد دستگاه های کنترل، نرده باید در جایی که پانل عملیاتی خودرو قرار دارد قطع شود.
در صورتی که سمت کوتاه تر نرده ای با طول کلی حداقل ۴۰۰ میلی متر را در خود جای دهد، نرده را می توان تنها در یک طرف پانل کارکرد خودرو نصب کرد.
قسمت دستگیره نرده باید دارای ابعاد مقطع بین ۳۰ میلی متر تا ۴۵ میلی متر با حداقل شعاع ۱۰ میلی متر باشد.
فاصله بین دیوار و قسمت دستگیره نرده باید حداقل ۳۵ میلی متر باشد.
ارتفاع لبه بالایی قسمت دستگیره نرده باید ۲۵ ± ۹۰۰ میلی متر از سطح کف تمام شده باشد.
انتهای نرده ها باید بسته شود. در مواردی که خطر برخورد با انتهای بیرون زده وجود دارد – مثلاً جایی که نرده در جلوی پانل کار اتومبیل قطع می شود – نرده باید به سمت دیوار برگردد.
برای خودروهای نوع ۱، ۲ و ۳، در صورتی که نرده، عرض ورودی خودرو را محدود کند، می‌توان نرده را روی دیوار طرف مقابل نصب کرد.
برای خودروهای نوع ۴ و ۵، هندریل دوم باید روی دیوار طرف مقابل یا روی دیوار عقب نصب شود.
هیچ ویژگی اضافی نباید به دیواره های خودرو در ارتفاع زیر ۸۰۰ میلی متر متصل شود که ممکن است اسکان و چرخش مسافرانی که از ویلچر استفاده می کنند یا مسافران با سایر وسایل کمکی راه رفتن را محدود کند. این امر به ویژه در مورد خودروهای نوع ۱ و نوع ۲ که حداقل عمق را محدود می کنند و برای خودروهای نوع ۴ که حداقل ابعاد کوچکتر را محدود می کنند صادق است.
برای خودروهای نوع ۱، ۲ و ۳، باید دستگاهی (به عنوان مثال یک آینه کوچک) تعبیه شود تا مسافران بتوانند موانع پشت سر خود را هنگام حرکت به سمت عقب از خودرو مشاهده کنند (مسافران با ویلچر بعید است که بتوانند در این نوع بچرخند. ماشین). اگر از آینه استفاده می شود، طبق استاندارد TS EN 81-20، باید یک “آینه چند لایه” باشد.

اجاره کلایمر برقی
کف خودرو باید ضد لغزش باشد. همان موادی که در لابی کلایمر استفاده می شود ممکن است برای کف کابین کلایمر استفاده شود.
ب- دستگاه ها و سیگنال های کنترلی

ب.۱) دستگاه های کنترل فرود

در مورد یک کلایمر، یک مجموعه از دستگاه های کنترل فرود باید در مجاورت درهای فرود نصب شود. در این حالت، عمق هر شکافی که ممکن است دکمه در آن قرار گیرد باید به ۲۵۰ میلی متر محدود شود. حداقل فاصله جانبی بین خط مرکزی هر دکمه تا گوشه دیوارهای مجاور باید حداقل ۵۰۰ میلی متر (ترجیحاً ۷۰۰ میلی متر) باشد. برای دو یا چند کلایمر که دارای مدیریت مشترک تماس های فرود هستند، حداقل یک مجموعه از وسایل کنترل برای هر دیوار باید بین دو درب فرود ترتیب داده شود. (نگاه کنید به شکل-۳)

ب.۲) دستگاه های کنترل خودرو

تابلوی عملکرد خودرو باید به صورت زیر بر روی دیوار جانبی قرار گیرد:

با درهای باز وسط، هنگام ورود به خودرو از سمت ورودی اصلی، باید در سمت راست باشد.
با درهای باز شونده جانبی، هنگام ورود به خودرو از سمت ورودی اصلی، باید در سمت درب بسته شود.
هنگامی که عرض خودرو از ۱۶۰۰ میلی متر تجاوز می کند، یک تابلوی عملیاتی خودرو باید در هر دو دیواره جانبی خودرو ارائه شود.
در مورد خودروهای با درهای مجاور، یک تابلوی کارکرد خودرو باید بر روی هر دیوار خودرو بدون در تعبیه شود.
حداقل فاصله بین هر دکمه و دیوار مجاور باید ۴۰۰ میلی متر باشد. (نگاه کنید به شکل ۴)

ب.۳) علائم فرود

فلش های نشانگر باید بین ۱۸۰۰ میلی متر تا ۲۵۰۰ میلی متر بالاتر از سطح کف تمام شده قرار گیرند، با زاویه دید از فرود حداقل ۱۴۰ درجه در صفحه افقی و ۷۰ درجه از افقی در صفحه عمودی پایین. ارتفاع فلش ها باید حداقل ۴۰ میلی متر باشد. برای کلایمرهای تک، فلش های نشانگر ممکن است در داخل کابین در ارتفاعی بالاتر از سطح کف تمام شده بین ۱۶۰۰ میلی متر تا ۲۰۰۰ میلی متر قرار گیرند و باید در هنگام باز بودن درها از فرود به وضوح قابل مشاهده باشند.

یک سیگنال صوتی باید با روشن شدن فلش ها همراه باشد (به عنوان مثال، یک صدا برای بالا و دو صدا برای پایین).

یک سیگنال صوتی روی فرود باید زمان شروع باز شدن درها را نشان دهد. اگر سطح سر و صدا ۴۵ dB(A) یا بالاتر باشد، صدای در به خودی خود کافی است.

ب.۴) سیگنال خودرو

یک سیگنال موقعیت باید در داخل یا بالای تابلوی عملیات خودرو قرار گیرد. خط مرکزی سیگنال باید بین ۱۶۰۰ میلی متر تا ۱۸۰۰ میلی متر از سطح کف تمام شده قرار گیرد. ارتفاع اعداد طبقات باید بین ۳۰ میلی متر تا ۶۰ میلی متر باشد.

ج- راهنمایی برای افزایش دسترسی و قابلیت استفاده (آموزنده)

موارد زیر برای بهبود دسترسی و قابلیت استفاده کلایمرها، به ویژه در ایستگاه‌های قطار، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و غیره توصیه می‌شود، جایی که مسافران با درجه بالاتر و/یا ترکیبی از معلولیت باید بتوانند از کلایمر استفاده کنند.

درهای فرود شیشه ای باید علامت گذاری شوند تا از سردرگمی ناشی از مواد شفاف جلوگیری شود و ورودی کلایمر به راحتی شناسایی شود. ممکن است از همان علامت گذاری برای دیوارها و درهای ساختمان استفاده شود.
عناصر شفاف در دیواره های کابین و چاه یا در فرود و درهای اتومبیل ممکن است خطر وحشت را کاهش دهد و در مورد مسافران گرفتار شده، از ارتباط با سایر افراد خارج از کلایمر پشتیبانی کند. با این حال، عناصر شفاف ممکن است اضطراب مرتبط با ترس از ارتفاع را نیز تشدید کنند.
ارتفاع فرود و درهای خودرو و ارتفاع واضح خودرو باید حداقل ۲۱۰۰ میلی متر باشد.
نرده ها باید روی تمام دیوارهای ماشین بدون در نصب شوند.
دیوارها باید دارای سطوح مات باشند تا از انعکاس، سردرگمی نوری و تابش خیره کننده ناشی از انعکاس منابع نور جلوگیری شود. بین کف و لبه پایینی آینه باید حداقل ۳۰۰ میلی متر فاصله عمودی وجود داشته باشد.
منابع:

دستورالعمل کلایمر (۲۰۱۴/۳۳/EU)
EN 81-70:2018 قوانین ایمنی برای ساخت و نصب کلایمر – کاربردهای خاص برای کلایمر مسافری و کالا – قسمت ۷۰: دسترسی به کلایمر برای افراد از جمله افراد دارای معلولیت
TS EN 81-70:2004 قوانین ایمنی برای ساخت و نصب کلایمر – کاربردهای خاص برای کلایمر مسافری و کالا – قسمت ۷۰: دسترسی به کلایمر برای افراد از جمله افراد دارای معلولیت
آیین نامه طرح پهنه بندی تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۰۷; شماره:۳۰۱۱۳ روزنامه حقوقی (Tr)
TS EN 81-20:2014 قوانین ایمنی برای ساخت و نصب کلایمر – کاربردهای خاص برای کلایمرهای مسافربری و کالا – قسمت ۲۰: کلایمر مسافری و کالا

نویسنده پست: jafari