لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

ایران-ارمنستان؛ رابطه‌ای فراتر از دو ملت-دولت همسایه

مهدی خورسند در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راه‌های ارتقاء روابط ایران و ارمنستان در آینده اظهار کرد: اکنون سطح روابط ما با ارمنستان نسبت به آنچه می‌توانست باشد، پایین‌تر است. فضای همکاری‌هایی که بین ایران و ارمنستان در دهه ۹۰ وجود داشت، نادیده گرفته شده، اما امروز معادلات جدید منطقه‌ای و سرعت تغییرات آن سبب شده دو کشور ایران و ارمنستان بیش‌ از پیش به هم نزدیک شوند.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا تاکید کرد: در شرایط کنونی اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته انجام داده مانند رزمایش‌هایی که در منطقه برگزار شد و فعالیت دیپلماتیکی که دولت انجام داد، سبب شده است جایگاه سیاسی خود را مجددا به دست آوریم و سپس جایگاهمان با ایجاد چنین کریدورهایی به لحاظ اقتصادی تقویت شود.

خورسند با اشاره به صنایع و همکاری‌های تجاری‌ ایران با ارمنستان بیان کرد: مذاکراتی صورت گرفته که ایران و ارمنستان در دو منطقه، منطقه آزاد مشترک تجاری داشته باشند. منطقه آزاد ارس و مغری در ارمنستان ارتباطاتی با هم دارند، اما علاوه بر آن شورای عالی مناطق آزاد کشور هم قصد دارد مناطق تجاری آزاد را با ارمنستان در پیش بگیرد.

وی با اشاره به فرصت‌هایی که مناطق آزاد تجاری برای کشور به همراه دارند، عنوان کرد: ما تا پیش از این در فضای همکاری با همسایگان، ارمنستان را به عنوان‌ شریک و عنصر موثر نمی‌دیدیم، اما این دیدگاه جای خود را به دیدگاه جدیدی داده است.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا حلقه مفقوده روابطمان با ارمنستان را تجارت آزاد با این کشور دانست و ادامه داد: ارامنه گله‌مندند چرا هیچ اقدامی برای تجارت آزاد با ارمنستان صورت نگرفته و همچنان با این کشور  همکاری و تجارت بر اساس تعرفه‌های ترجیحی داریم. این مورد بایستی از سوی وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت پیگیری شود تا از این فضای مثبت سیاسی نهایت استفاده را ببریم.

خورسند در خصوص نقش کشورهای ثالث در روابط ایران و ارمنستان اظهار کرد: در روابط میان ایران و ارمنستان بازیگران ثالث کم نیستند، کمااینکه در جنگ قره‌باغ ۲۰۲۰ هم رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کرد که هم به باکو و هم به ایروان سلاح بدهد، اما ارمنستان وارد بازی رژیم صهیونیستی نشد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان فراتر از دو دولت-ملت همسایه است، افزود: دیروز نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که روابط ایران و ارمنستان نشان‌دهنده همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور و دو ملت در کنار یکدیگر است. ایران پذیرای ارامنه بسیاری بوده و ارامنه هم قدردان خدمات ایران به آنها بوده‌اند.

خورسند خاطرنشان کرد: زمانی که کوچک‌ترین توجهی به کشورهای همسایه کنیم، عکس‌العمل مناسبی از جانب آنان دریافت خواهیم کرد. نمونه بارز آن سطح روابطمان با ترکمنستان و تاجیکستان است. ارمنستان هم برای همکاری با ما نهایت علاقه را در بازار کالای ایرانی نشان داده است.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا اضافه کرد: سیاست دولت سیزدهم مبنی بر همکاری با همسایگان می‌تواند ظرفیت امنیت‌زایی برای خود همسایگان کوچک به همراه داشته باشد و به همین دلیل به شدت مورد استقبال آنها قرار می‌گیرد. از طرف دیگر ما هم حسن نیت خود را به ارمنستان نشان داده‌ایم.

خورسند با اشاره به استقبال ارمنستان از افتتاح سرکنسولگری ما در استان سیونیک ارمنستان، عنوان کرد: این استقبال بیانگر علاقه‌مندی دو ملت به یکدیگر است ولی با این حال تا رسیدن به سطحی ایده‌آل از روابط راه بسیاری باقیست.

منبع:ایسنا

نویسنده پست: behzad