لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

مدار تشخیص نشت گاز هوشمند توسط STM32 و GSM را آموزش میدهیم. با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاریهای گازی، مصرف گاز شهری افزایش پیدا خواهد کرد که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، احتمال نشت گاز افزایش می یابد و متاسفانه مسمویتها و عواقب ناگوار دیگر، ناشی از نشت گاز نیز افزایش خواهد یافت.

پس در مرحله ی اول لازم است که کلیه ی نکات لازم جهت پیشگیری از نشت گاز رعایت شوند و در مرحله ی دوم باید از دستگاه های تشخیص دهنده و هشدار دهنده ی نشت گاز استفاده کرد تا در صورت نشت گاز، علاوه بر اینکه این مورد گزارش شود و به اطلاع ساکنین رسانده شود، اقدامات لازم مانند قطع شیر اصلی گاز جهت جلوگیری از بروز دیگر حوادث نیز انجام شود.

بنا بر این دلایل تصمیم گرفتیم مدار تشخیص نشت گاز هوشمند را طراحی کنیم. مدار به این صورت عمل میکند که به صورت پیوسته و مکرر، غلظت گاز موجود در هوا را اندازه گیری میکند و در هر لحظه که گاز نشت کند، این نشتی تشخیص داده می شود و علاوه بر اینکه آژیر مدار روشن می شود و اطلاع رسانی برای افراد حاضر در محل انجام می شود، به شماره موبایلهای تعریف شده برای سیستم، پیامک یا sms ارسال می شود و نشت گاز اطلاع رسانی می شود تا در صورتیکه ساکنین در منزل حضور نداشتند، باز هم از نشت گاز باخبر شوند.

در صورتیکه نشت گاز کماکان ادامه داشته باشد، علاوه بر smsهای ارسالی، با کاربر سیستم تماس تلفنی هم برقرار می شود و نشت گاز به این صورت هم اطلاع رسانی می شود. علاوه بر این اطلاع رسانیها، میتوان وسایل حساس را به مدار متصل کرد تا در صورت نشت گاز، مدار بلافاصله دستور دهد آن وسایل خاموش شوند تا از حوادث ناگوار بعدی پیشگیری به عمل بیاید. بعنوان مثال میتوان شیر برقی گاز را به مدار متصل کرد تا حین نشت گاز، مدار دستور دهد این شیر بسته شود. سنسور استفاده شده در مدار جهت تشخیص نشت گاز، سنسور MQ-5 می باشد که از بین سنسورهای سری MQ بهترین انتخاب برای این کار است. همچنین سیستم دارای نمایشگر نیز می باشد که پیام ها و اطلاع رسانیها در این نمایشگر نمایش داده می شوند.

نویسنده پست: parsianelectric