لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مفصل‌های فیبر نوری که به دلیل کاربری خاص در زیرزمین از فناوری نسبتا بالایی برخوردارند به همت متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام بومی‌سازی شدند.

حسین جردکانی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص فعالت‌های این شرکت اظهار کرد: شرکت ما در حال حاضر تجهیزات پسیو فیبر نوری برای مخابرات تولید می‌کند. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تمام تجهیزاتی که امروز در این شرکت تولید می‌شوند به‌صورت وارداتی از کره، آمریکا و چین تأمین می‌شد، اما امروز ۱۵ محصول در این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود.

او تصریح کرد: مفصل‌های فیبر نوری به این صورت است که کابل فیبر نوری بیش از چهار کیلومتر نمی‌تواند تولید شود و اتصال آن‌ها نیز در زیر زمین است و نیاز دارد که در برابر ضربات از آنها حفاظت شود، چرا که آب داخل محفظه‌ها نباید رسوخ کند. عمده تکنولوژی آن نیز در این موضوع است که شکننده نبوده و فشار را تحمل کرده تا آب داخل آن نرود.

جردکانی در خصوص کارکرد این مفصل‌ها تشریح کرد: مفصل‌های فیبر نوری، فضایی برای اتصال کابل‌های فیبر نوری outdoor به هم فراهم می‌کنند. همچنین یک راه محافظت بی‌نقص برای اتصالات کابل‌های فیبر نوری در معرض طبیعت را ارائه می‌دهند. مفصل‌های اتصال با هر دو نوع فیبر نوری نواری و مدور سازگارند و به طور گسترده در سیستم‌های مخابراتی فیبر نوری استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد:‌ از سال ۱۳۹۸ پروژه فیبر نوری به داخل خانه‌ها مطرح شده است که تمامی تجهیزات آن را تولید می‌کنیم؛ جعبه تقسیم آنها که بر روی دیوار نصب می‌شود و حتی پریز فیبر نوری که داخل خانه‌ها قرار دارد در این شرکت تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مفصل فیبر نوری را به قیمت ۵۰ دلار از کره خریداری می‌کردیم که امروز هر یک عدد آن را ۱ میلیون تومان می‌فروشیم یا محصول دیگری که قیمت آن در آمریکا ۱۰۰ دلار است در ایران به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به شرایط فعلی، فعلاً صادرات نداریم، اما امید داریم که در آینده وارد فضای صادراتی و جهانی نیز بشویم.

انتهای پیام/

نویسنده پست: محسن