لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس امروز هم در صحن علنی مجلس بندهایی از ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده و پس از تصویب تکالیفی را برای وزارت ارتباطات تعیین کردند.

در بندهای مصوب شده امروز مهمترین رویکرد مجلسی‌ها مسئله هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، بود، به همین منظور نمایندگان وظایفی جدیدی را برای وزارت ارتباطات تعریف کردند:

در این مصوبه آمده است: موسسه‌های دولتی موظفند مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل نمایند. آئین نامه اجرایی این بند مشتمل بر اتصال دستگاه‌های مذکور و انتقال داده دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه و نیز انتقال داده سایر دستگاه‌ها در صورت موافقت آنها و زمان بندی و شیوه انجام آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت اطلاعات ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

مطابق با برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تا پایان سال اول برنامه با اولویت استفاده از الگوی مشارکت عمومی- خصوصی نسبت به ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند اقدام نماید.

همچنین بند ب این ماده نیز مورد موافقت قرار گرفت و به موجب آن وزارت ارتباطات موظف به ایجاد نهادی جدید با هدف تامین امنیت فضای مجازی شد. این سازمان با عنوان سازمان «نوآوری، هوشمندسازی و امنیت» باید تشکیل شود و وزارت ارتباطات موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از محل تجمیع مأموریت، ساختار و نیروی انسانی واحدهای فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، مرکز نوسازی و تحول اداری، مراکز تحقیق و توسعه و عناوین مشابه نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

گفتنی است، حکمرانی به مدیریت داده‌های یک مجموعه از جمله استراتژی ذخیره‌سازی، در دسترس بودن، یکپارچگی و امنیت داده‌های آن مجموعه کمک می‌کند، از آنجا که امروزه بسیاری از کسب و کارها مبتنی بر داده می‌باشد، لازم است تا این اطلاعات به صورت دقیق و قابل اعتماد در دسترس دستگاه‌های اجرایی و حاکمیت قرار گیرد، این امر علاوه بر کنترل بر روی داده‌ها به امنیت مجموعه‌ها در برابر حملات سایبری کمک می‌کند، از سوی دیگر جمع آوری داده‌ها و هوشمندسازی دستگاه‌ها موجب می‌شود تا حاکمیت استراتژی مناسب را در برنامه ریزی خود اعمال کند.

پایان پیام/

نویسنده پست: محسن