لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

ساخت تابلو برق صنعتی

ما در این مقاله قصد داریم مراحل ساخت تابلو برق صنعتی در شرکت صنعت یار را ارائه دهیم با ما همراه باشید:

اول راجب تابلو برق صنعتی توضیح می دهیم که در اصل این چه وسیله ای است؟

تابلو برق صنعتی یک محفظه فلزی است که تجهیزات الکتریکی گوناگونی  در درون آن قرار می گیرد. وظیفه اصلی تابلو های برق، کنترل انرژی الکتریکی، محفاظت از سایر دستگاه ها و تجهیزات و کنترل ایمن و ساده سیستم برق یک مجتمع می باشد. ساخت تابلو برق نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی در شرکت صنعت یار:

به طور کلی ساخت تابلو برق صنعتی در کارگاه ساخت تابلو برق صنعتی در طی ۶ مرحله از ایده اولیه به محصول نهایی تبدیل می‌شود. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

۱-طراحی و آماده سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی

 

در این مرحله بعد از مذاکرات اولیه و تهیه پیش نویس قرارداد، کارشناس شرکت سازنده تابلو برق، از محل پروژه کارفرما بازدید به عمل می آورد و  سپس با ارائه اطلاعات به واحد طراحی و مهندسی، در صورت توافق روی کلیات پروژه و عقد قرارداد و کار نقشه کشی آغاز می شود.

۲-جوشکاری و  برش کاری و خم و سوراخ کاری بدنه

در این مرحله بر حسب نقشه ارائه شده توسط واحد طراحی و مهندسی شرکت صنعت یار، گروه تولید تابلو برق صنعتی اقدام به برش کاری و ساخت با فولاد ضد زنگ برای بدنه تابلو برق می کنند. ضخامت فولاد در این مورد به طور معمولی بین ۱٫۵ الی ۲٫۵ میلیمتر است. تفاوت در این عدد به نوع کاربرد و محل استفاده دستگاه بستگی دارد. کارهای اولیه روی فولاد باید با دستگاه های حساس و با نهایت دقت انجام شود. این دقت و حساسیت سبب تضمین کیفیت شاسی و بدنه تابلو برق می شود.

۳-رنگ کاری بدنه

پس از آماده شدن بدنه، در ادامه فرآیند ساخت تابلو برق، کارگران طی چند مرحله اقدام به رنگ کاری و پولیش بدنه می نمایند. به منظور دستیابی به کیفیت ایده آل، از انواع رنگ های پوششی الکترواستاتیک استفاده می شودو این کار در چهار ایستگاه انجام می شود:

اول چربی زدایی: به کمک محلول های شیمیایی یا استفاده از سیستم اولتراسونیک سطح فولاد از وجود هرگونه چربی که کیفیت رنگ را تحت شعاع قرار بدهد پاک می شود.

زنگ زدایی: با استفاده از فرزکاری یا سمباده  هرگونه زنگ موجود روی ورق پاکسازی می گردد. در صورتی که حجم زنگ زدگی زیاد باشد، می توان به میزان کنترل شده ای از اسید سولفوریک استفاده کرد.

فسفاته کاری: مرحله سوم از فرآیند رنگ کاری در ساخت تابلو برق، به امر فسفاته کاری اختصاص دارد. که این کار سبب کاهش احتمال زنگ زدگی در سطح فلز می شود.

و در آخر عایق کاری: در پایان مراحل رنگ کاری بدنه تابلو برق، عایق کاری صورت می گیرد.

۴-مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق

پس از خشک شدن رنگ بدنه، کارگران اقدام به اتصال اسکلت و بدنه و جاسازی قطعات مختلف نگهدارنده در آن می کنند. این کار با این هدف که دستگاه آماده قرارگیری تجهیزات الکتریکی در مکان مناسب درون آن گردد.

۵-مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی و سیم کشی

در نهایت تکنسین های فنی کارآزموده، اقدام به مونتاژ کلیه تجهیزات و سیم کشی بین آن ها در محل از پیش تعیین شده داخل تابلو می نمایند. قطعات الکتریکی از جمله رله ها، کنتاکتورها و پریزها و کلیدهای قطع و وصل جریان و تابلوهای نمایشگر و چراغ ها و علایم هشدار و غیره بر روی تابلو برق نصب می شود. همچنین سیم کشی و شینه کشی مورد نیاز جهت تکمیل ساخت تابلو برق به انجام می رسد.

۶-تست و کنترل کیفیت

پس از اتمام فرآیند ساخت تابلو برق، آنگاه کارشناسان کنترل کیفیت با پروتکل های تعریف شده شروع به تست دستگاه می نمایند. این تست ها شامل بررسی ظاهری تابلو برق و انجام آزمایش های داخل کارخانه است. و اگر نتیجه بررسی ها حاکی از درستی کار تولید و مونتاژ باشد، دستگاه جهت بسته بندی و تحویل به واحد مربوطه ارسال می شود.

ساخت تابلو برق صنعتی با کاربردهای متنوع در شرکت صنعت یار

با توجه به محل استفاده و شرایط مسلط بر پروژه، طراحی و ساخت تابلو برق می تواند خیلی زیاد متفاوت باشد. به طور مثال ممکن است یک مجتمع مسکونی به یک تابلو دیواری احتیاج داشته باشد و  در حالیکه یک میدان نفتی بزرگ به تعداد زیادی تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق فشار متوسط نیاز دارد. عموماً یک تابلو برق استاندارد را می تواند به روش های زیر تولید کرد:

 

۱-تابلو برق فشار ضعیف تا ۱۰۰۰ ولت

۲-تابلو برق فشار متوسط تا ۳۶ کیلو ولت به صورت فیکس یا کشویی

۳-تابلو حفاظت و کنترل

۴-سیستم پاور کنترل سنتر PCC

۵-سیستم موتور کنترل سنتر MCC

۶-تابلو برق اصلاح ضریب قدرت

۷-بانک خازنی

۸-تابلو برق خانگی

۹-تابلو برق آسانسور

امیدوارم که از این مقاله شرکت صنعت یار در رابطه با ساخت تابلو برق صنعتی بهره کافی را برده باشید.

 

۰۲۶۳۲۲۰۸۶۵۳این شماره ی تماس شرکت صنعت یار است شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید.

نویسنده پست: vida