لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

آبنما یک ویژگی معماری است که شامل آب است و اغلب به عنوان بخشی از محوطه سازی استفاده می شود . یک طراحی آبنما می‌تواند برای ایجاد «اثر آبشار» آب را در یک حوض بریزد یا برای ایجاد «افکت آبشاری» آب را به هوا بپاشد. آبنما ها اغلب به عنوان ویژگی های تزئینی در فضاهای عمومی و باغ ها استفاده می شوند.

آبنما های آشامیدنی برای تامین آب آشامیدنی فضاهای عمومی استفاده می شوند و آبنما های موزیکال ویژه نور ، موسیقی و جت های آب متحرک را برای اهداف سرگرمی ترکیب می کنند. آبنما های آبپاش اغلب در فضاهای عمومی استفاده می شوند و برای تعامل در نظر گرفته شده اند.

اولین آبنما ها، در روم باستان، کاربردی بوده و برای تامین آب آشامیدنی و شستشو استفاده می شده است. برای اینکه جریان آب یکنواخت باشد، به منبعی (مثلاً مخزن یا قنات ) نیاز داشت که بالاتر از چشمه باشد و بنابراین متکی به گرانش باشد.

در پایان قرن نوزدهم، آبنما ها به عنوان منبع اصلی آب آشامیدنی با لوله کشی خانگی جایگزین شدند و بنابراین عمدتاً تزئینی شدند. در این زمان، گرانش با پمپ های مکانیکی جایگزین شد که آبنما ها را قادر می ساخت تا آب را بازیافت کرده و آن را به هوا پخش کنند. در آغاز قرن بیستم، آبنما‌ها شروع به استفاده از پمپ‌های بخار و سپس پمپ‌های الکتریکی برای دریافت آب از منبع کردند.

در مقاله زیر میتوانید ۵ آبشار برتر اصفهان را مشاهده نمایید

https://www.ana.press/news/643228/پنج-مورد-از-زیباترین-آبنماهای-استان-اصفهان

آبنما های مدرن برای بازیافت آب به یک سیستم چرخش بسته متکی هستند . یک پمپ الکتریکی برای تامین نیروی عبور آب از طریق لوله ها استفاده می شود. پمپ معمولاً در مخزن آب غوطه ور است و از یک پروانه چرخان تشکیل شده است تا آب را به داخل بکشد و با نیروی گریز از مرکز آن را خارج کند . مناسب‌ترین نرخ پمپاژ باید پیدا شود زیرا چشمه می‌تواند پاشیده شود و آب را هدر دهد اگر خیلی بالا تنظیم شود و اگر خیلی پایین باشد اصلا گردش نمی کند.

آب به سر چشمه می رسد و سپس از طریق یک نازل به هوا اسپری می شود یا به بیرون از چشمه جریان می یابد . در هر دو مورد، آب دوباره روی چشمه می ریزد و دوباره به مخزن تخلیه می شود . آبنما های بزرگتر اغلب دارای نازل ها و پمپ های متعدد هستند.

فیلتری که به عنوان فیلتر رسانه ای شناخته می شود، برای حذف ذرات از آب در هنگام گردش استفاده می شود. این دستگاه دارای پمپ و لوله کشی مخصوص به خود است تا آب را از استخر به فیلتر و برگشت به استخر برساند. آب را می توان با استفاده از روش هایی مانند کلرزنی یا روش های ضد جلبک تمیز کرد.

یک ” اتاق کارخانه ” برای ذخیره پمپ ها، فیلتر، جعبه کلید برق و کنترل های لوله کشی در نظر گرفته شده است و باید به خوبی ساخته شود تا نشت نکند و خطری ایجاد نکند . آبنما ها اغلب می توانند از روشنایی با ولتاژ پایین استفاده کنند که اغلب در آب غوطه ور هستند که خطرات را به حداقل می رساند .

آب در یک چشمه به دلیل تبخیر به تدریج از بین می رود ، بنابراین باید در زمان های معینی آن را پر کرد، و برای مقابله با سرریز شدن پس از باران شدید، مقداری از آب را در نظر گرفت .

برخی از آبنما های قابل توجه عبارتند از:

آبنما ملک فهد ، جده، عربستان سعودی: آبنما های جت ۲۶۰ متری در هوا فرو می روند و آن را به مرتفع ترین آبنما جهان تبدیل می کنند که دائماً در حال اجرا است .
آبنما Jet d’Eau ، ژنو، سوئیس: اولین آبنما مدرن پرتیراژ ، تکمیل شده در سال ۱۹۵۱٫
آبنما موزیکال هتل و کازینو Bellagio ، لاس وگاس: آبنما طراحی شده معروف با نازل های چرخشی که الگوهای آب را متفاوت می کند.
آبنما باکینگهام ، شیکاگو: یکی از بزرگترین آبنماهای جهان است که به سبک کیک عروسی روکوکو طراحی شده است .
آبنما تروی ، رم، ایتالیا: آبنما بزرگ باروک که در سال ۱۷۶۲ تکمیل شد.

نویسنده پست: vida