لودر سایت
تهران ، ستارخان ، مرکز پارسیان الکتریک

انواع شیر فلکه کشویی

ما در فروشگاه صنعت پالایش آناهیتا برای بیان انواع شیر فلکه کشویی ابتدا لازم میبینیم که به معرفی شیر فلکه کشویی برای شما خریداران عزیز پرداخته  و سپس به بیان انواع شیر فلکه کشویی بپردازیم.

شیر فلکه کشویی چیست

شیر فلکه کشویی نوعی Gate Valve می باشد که به وسیله شیر دستی کنترل می شود. می دانیم که شیرهای فلکه کشویی که به آنها شیرهای دروازه ای هم اطلاق می شود تنها برای انجام عملیات بازو بسته کردن مسیر جریان بطور کامل طراحی شده اند. آنها در خطوط لوله به عنوان شیرهای جداکننده نصب می شوند و نباید به عنوان شیرهای کنترل کننده یا تنظیم کننده استفاده شوند بدین معنی که شیرفلکه  کشویی، برای کم و زیاد کردن فشار جریان کاربرد ندارد.

عملکرد شیر فلکه کشویی

کار یک شیر فلکه کشویی بسیار ساده است. هنگامی که دروازه شیر از مسیر جریان برداشته می شود، شیر باز می شود و هنگامی که دروازه دوباره به موقعیت خود باز می گردد، شیر دروازه بسته می شود. این حرکت دروازه با چرخاندن دستی چرخ دستی به وجود می آید. چرخ دستی محور شیر را می چرخاند و مکانیزم رزوه داخلی باعث حرکت عمودی شیر می شود. از آنجایی که چرخ دستی بیش از یک دور کامل چرخانده می شود تا شیر را به طور کامل باز یا بسته کند، به آنها شیرهای چند چرخشی نیز اطلاق می شود. شیرهای دروازه ای با محرک الکتریکی هم موجود هستند اما مقرون به صرفه نیستند و هزینه را بالا می برند.

انواع شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی بر اساس کاربرد آن از جنس های مختلفی ساخته می شود که می توان آنها را بر این اساس به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

شیر فلکه کشویی چدنی
شیر فلکه کشویی برنجی
شیر فلکه کشویی استیل یا فولادی

شیر فلکه کشویی چدنی

شیر فلکه کشویی از جمله شیرهایی می باشد که کاربرد فراوانی در صنعت دارد. این نوع شیر در بیشتر موارد از چدن ساخته می شود و معمولا در آب و فاضلاب به کار می رود. از این مدل شیر برای قطع و وصل جریان استفاده می شود.

شما خریداران عزیز میتوانید نسبت به خرید شیر فلکه کشویی چدنی در فروشگاه صنت پالایش آناهیتا اقدام کنید.

شیرهای کشویی چدنی را به دو دسته می توان تقسیم کرد:

شیر کشویی چدنی با زبانه فلزی
شیر کشویی چدنی با زبانه لاستیکی

این دو مدل شیرفلکه کشویی چدنی در فشارهای کاری ۱۰ Bar و ۱۶ Bar تولید می شوند. مدل چدنی این شیر برای انتقال آب سرد و گرم فشار قوی در تاسیسات موتورخانه ها، کارخانجات، نیروگاه ها و صنایع نفت مورد استفاده قرار می گیرد. محدوده کاربرد نوع چدنی آن در تأسیسات آبرسانی و آب گرم تا ۸۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می باشد.

شیر فلکه کشویی چدنی، در بین شیرآلات صنعتی؛ برای سیالات آب خام، آب آشامیدنی، روغن، فاضلاب، هوای فشرده و همه گاز های خنثی به کار برده می شود.

تقسیم بندی شیر فلکه کشویی چدنی بر اساس فشار کاری:

شیر فلکه کشویی چدنی فلنج دار ۱۰ بار (۱۰ اتمسفر)
شیر فلکه کشویی چدنی فلنج دار ۱۶ بار (۱۶ اتمسفر)

تقسیم بندی شیر فلکه کشویی چدنی بر اساس جنس زبانه:

فلنج دار زبانه فلزی
فلنج دار زبانه لاستیکی
فلنج دار زبانه برنزی
فلنج دار زبانه اورینگی
فلنج دار زبانه گرافیتی

شیر فلکه کشویی برنجی

شیر فلکه کشویی از نوع برنجی که یکی از نمونه های آن شیر فلکه کشویی دنده ای می باشد در تاسیسات آب، شبکه های آبرسانی، شبکه های نفت، روغن، گازوئیل، صنایع تانکرسازی، پنوماتیک و هیدرولیک و صنایع ساختمان از جمله سیستم تهویه مطبوع، سیستم های بخار اشباع و به طور کلی در سیستم هایی که حاوی مواد خورنده نباشند مورد استفاده قرار می گیرند.

شما خریداران عزیز میتوانید نسبت به خرید شیر فلکه کشویی برنجی در فروشگاه صنت پالایش آناهیتا اقدام کنید.

شیر فلکه کشویی استیل یا فولادی

بدنه این شیرها از فولاد است بنابراین دارای مقاومت بالا در مقابل فشار و دما می باشد. کاربرد فراوان در صنایع پتروشیمی؛ فرآیندی؛ آب؛ گاز؛ نفت؛ روغن و همچنین صنایع بخار از جمله دیگ های بخار و… دارد.

شما خریداران عزیز میتوانید نسبت به خرید شیر فلکه کشویی برنجی در فروشگاه صنت پالایش آناهیتا اقدام کنید.

استاندارد

در مورد ابعاد شیرآلات صنعت آب از جنس فولادی استاندارد رایج DN2501 و یا معادل آن ۱-۷۰۰۵ ISO فاصله فلنج تا فلنج استاندارد DN3202مورد استفاده قرار می گیرند.
در مورد شیرآلات چدنی استاندارد فلنج ۲- ۷۰۰۵ ISOمورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد شیر فلکه کشویی

بنا به کاربرد، مصالحی که در ساخت شیرفلکه کشویی بکار برده می‌شود، مختلف است. در کارهای ساختمانی شیرفلکه های کشویی چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل یا همان استنلس استیل استفاده می‌شود. در کارهای صنعتی مانند، نیروگاهها، کارخانه‌های پتروشیمی، پالایشگاهها، کشتی سازی و صنایع دارویی/غذایی، بسته به نوع سیالی که از شیرفلکه کشویی عبور می‌کند ویا محیطی که شیرفلکه کشویی در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آنرا از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن می سازند.

قطع و وصل کامل جریان
جلوگیری از بازگشت مایعات و گازهای عبور کرده
تنظیم عبور مقدار مورد نیاز مایعات و گازها
تنظیم و کنترل مقدار و فشار مایعات و گازها
کنترل و ایمن نگه داشتن دستگاه های تحت فشار
اصولا شیرفلکه ها در مواردی به کار می روند که برای جریان سیال (اعم از مایع و گاز ) اختلاف فشار وجود داشته باشد

برای خرید انواع  شیر فلکه کشویی با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور میتوانید  در فروشگاه صنعت پالایش آناهیتا اقدام کنید. جهت کسب مشاوره رایگان و استعلام قیمت با کارشناسان فروش صنعت پالایش آناهیتا تماس بگیرید.

نویسنده پست: vida